VALG AV BAKGRUNNSFARGE
Det er flere faktorer som må tas med når du velger bakgrunnsfarge på produkter.
Kostnader på produktfotografering og tid som brukes på retusj og redigering vil avhenge av bakgrunnsfargen.
HVIT BAKGRUNN – rgb(255,255,255), Hex kode: #FFFFFF, HTML\CSS navn: white
Fordeler
- Passer rett inn i sider som har hvit bakgrunn
- Bilder blir transparange med hvit bakgrunn.
- Hvit farge tar opp mindre plass i f.eks. JPG
Ulemper
- Mer tidskrevende bildebehandling, spesielt på lyse og hvite produkter
- Krevende bildebehandling med hvite produkter
HVILKEN BILDEFORMAT ER BEST
JPG: Denne formaten prioriterer størrelse over kvalitet, men støtter absolutt høy kvalitets bilder. Formatet støtter opptil 65,535×65,535 piksler.
Fordeler
- Små størrelse
Ulemper
- Gjennomsiktighet\transparang bakgrunn støttes ikke.
PNG: Dette formatet støtter gjennomsiktig bakgrunn, men dette gjør at filstørrelsen blir betydelig større enn JPG (ca. 2x)
Fordeler
- Støtter gjennomsiktig bakgrunn
Ulemper
- Stor i størrelse
GIF: Selv om GIF har blitt mindre brukt med årene, er dette formatet fortsatt det beste valget for bevegende bilder. GIF støtter bildeserier og kan fortsatt brukes til å lage video av bilder.
TIFF: Mest brukt for redigering og lagrer mange flere bildedata enn andre formater. Størrelsen på TIFF er stor, men formatet støtter ZIP (komprimering).
STØRRELSE PÅ PRODUKTBILDER
Størrelse har mye å si for SEO og spesielt i mobil\responsive sider.
Et bilder bør ALDRI overstige 500kb (0,5MB) og større bilder bør være under 200-250kb i størrelse.
Store bilder vil øke nedlastningstid og åpning av sider for brukere, gjøre at webserveren må sende mer data og i mange tilfeller koster det penger for mobile brukere.
Større bilder kan legges ved som link i mange CMS, slik at brukere som ønsker å se best mulig kvalitet får mulighet for det.
Mange velger å bruke lazy load, som laster ned bilder i bakgrunn eller ved visning, som for eksempel når man scroller ned.